Húsz éve, 1991. március 18-án halt meg Bánky Vilma, a némafilm korszakának egyik legnagyobb hollywoodi sztárja. 

Koncsics Vilma néven 1898. január 9-én a Tolna megyei Nagydorogon született. Édesapja, Bánky Koncsics János tisztviselő, később szerényen élő pesti rendőrőrmester. Édesanyja Ulbert Katalin színésznő. Vilma születése után nem sokkal Budapestre kerül a család, az édesapa áthelyeztetése miatt.

A Práter utca egy csendes házában élnek  bátyjával, Gyulával és húgával. Iskolai tanulmányait az Egressy úti Polgári Iskolájának leányosztályában végzi négy esztendőn keresztül. Mint ahogy az osztálytársak visszaemlékeznek: "a IV/b osztály harmadik padjában ült Koncsics Vilma, a kis szőke Gretchenfrizurás, halk szavú leányka." Vilma az iskolában működő önképző kör kapcsán érez magában először elhivatottságot a színészi pálya iránt.

A polgári iskola után a kereskedelmibe iratkozik be, majd tisztviselőként dolgozik. A kis pesti gépírólány egy délután elhatározza, hogy órákat vesz filmjátszásból.  Munka mellett szerzett filmszínésznői képesítést a Bolváry Géza és Mattyasovszky Ilona által vezetett Star Filmiskolában.

A Star Filmgyár által forgatott Tavaszi szerelem című magyar némafilmben játszik egy epizódszerepet. Noha csak néhány jelenete volt, máris Németországba hívták. A "Tavaszi szerelem"-forgatás sikerének köszönhetően egyébként Somlay Artúr magántanítványává fogadja, s Vilma hónapokon keresztül tanulja nála a színészmesterséget, még berlini elutazása előtt. 1919-ben áll felvevőgép elé Berlinben, amely kapcsán a szőke, kék szemű, jó megjelenésű és tehetséges színésznőre felfigyel a filmvilág. A híres magyar filmrendező, Balogh Béla filmjében szerepel először, az "Im Letzten Augenblick"-ben ("Az utolsó pillanatban")

1921-ben néhány magyar némafilm forgatására érkezik haza, de többnyire Berlinben él. majd néhány hónap elteltével valósággal versengenek érte a filmgyárak. Bécsben forgat, Max Linder, a híres sztár partnernőjeként két filmben is játszik, A szerelem bolondjában, és a Cirkusz királyában.

Élete 1925-ben vett fordulatot, amikor a  Magyarországon forgatandó német némafilm kapcsán újból felvevőkamerák elé áll itthon. A forgatás alatti napokban érkezik Budapestre Samuel Goldwyn, a legnagyobb amerikai filmtröszt vezére, aki Európából néhány kiváló színészt akar Amerikába vinni. Fényképek útján már korábban felhívják a figyelmét Bánky Vilmára is. Bánky Vilma nevét és arcát már ismerte, s az első személyes találkozó után már szerződtette is. ettől fogva az MGM-birodalom egyik kiemelt színésznője lesz, jó néhány esztendeig.

Sam Goldwin megtervezett, tudatos "márkabevezetési" kampányt szervez a törékeny, egyébként 163 cm magas, tengerkék szemű, szőke európai szépség amerikai bevezetéséhez. Az ifjú tehetség Amerikába érkezését hatalmas, Magyar Rapszódia címet viselő reklámkampány előzte meg.  Az Egyesült Államokat elárasztották az új csillagot ábrázoló plakátok, nevét neonfények villogták, arca képeslapokon és újságok címlapján szerepelt. A stúdió félmillió dollárra biztosította, repülőre nem ülhetett, lóra csak sétalovagolás céljából, s megtiltották, hogy arcát és alakját engedély nélkül rögzítsék.

Már első tengerentúli filmje lázba hozta a közönséget, ettől fogva nem volt nála ragyogóbb sztár. Rudolph Valentino, a fiatal színész  partnere lesz A fekete sas (1925.) c. filmben.  A kor nagy hősszerelmese, Rudolph Valentino ragaszkodott hozzá, hogy Bánky legyen partnere A sejk fia című filmben is, amelyet Budapesten is hónapokig telt házakkal vetítettek.

   

Valentino váratlan és  tragikus halálát követően  pedig az őt felváltó Ronald Colman a visszatérő partner. Kettősük népszerűségével csak Greta Garbo és John Gilbert párosa vetekedett. Colemant később, nagyobb sikerrel, a kezdő Gary Cooper váltja föl.

 

1927-ben ment férjhez kollégájához, Rod la Rocque-hoz. A Goldwyn által szervezett esküvőhöz hasonló fényes eseményt addig ritkán láttak Hollywoodban. A házasság jól sikerült, la Rocque 1969-ben bekövetkezett haláláig tartott. Amikor 1928-ban a házaspár Magyarországra látogatott, Budapest felbolydult, az újságírók és a kísérők hadától szinte lépni sem tudtak, a rajongókat csak harminc rendőr volt képes féken tartani.

A hangosfilm megjelenésével Bánky csillaga leáldozott: angolul nem beszélt tökéletesen, akcentusa erős, hangja viszont gyenge volt. Két hangosfilmet még leforgattak vele, ezek kudarca után szerződését nem újították meg - a stúdió ezt úgy kommunikálta, hogy "Miss Bánky a teljes visszavonulás gondolatával foglalkozik". Utolsó (hangos)filmje az Egy szeretnivaló hölgy (1930.)

     

Férjével ezután a Broadway egyik színházában léptek fel sikerrel. 1933-ban játszotta utolsó színházi szerepét. Ezután jobbára férje szépen alakuló karrierjét egyengette és ingatlanokkal foglalkozott. Hollywoodi háza mindig nyitva állt az óhazából érkezők előtt, ismertségét, befolyását felhasználva igyekezett segíteni a tengeren túlra került magyarokon - Molnár Ferencen, Bús-Fekete Lászlón, Lengyel Menyhérten.

Az 1950-es években került ismét az újságok címoldalára mint profi golfjátékos, s még nyolcvanévesen is aktívan golfozott. Botrányoktól mentes életvitelével kitűnik a Sunset Boulvard zajos sztármiliőjéből. Számtalan kiadó, ügynökség, iroda, és filmvállalat képviselője keresi az idős hölgyet életrajzának kiadásával, megfilmesítésével, de elzárkózik mindenféle publicitás elől. 1991. március 18-án, 93 éves korában halt meg egy hollywoodi kórházban. Neki is van csillaga a hollywoodi Hírességek Sétányán.

Végrendelete értelmében rászoruló, tehetséges gyerekek számára tanulásukat, továbbtanulásukat támogató alapítványt hoznak létre, Banky-La Rocque Foundation néven, 1 millió dolláros alapítóvagyonnal, amely mind a mai napig aktívan működik.

 A némafilm időszak legnagyobb színésznőjeként tartja számon az amerikai, és az egyetemes filmtörténet. Itthon, Magyarországon emléke elhalványult mára, filmjei alig ismertek, nevét és munkásságának sovány kivonatát már csak a lexikonok tartják nyilván. Pedig ő  az egyetlen magyar színésznő, aki Hollywoodban, a szó szoros értelmében vált sztárrá!