Felipe Massa, Forma–1-es brazil autóversenyző ma 30 éves. 1981. április 25-én Braziliában, São Paulóban született. Szülei: Ana Elena és Luiz Antonio Massa, felesége Raffaela Bassi. Kisfia, Felipe Jr. 2009. november 30-án született. Két testvére van, Fernanda és Eduardo.
Felipe kilencéves korában kezdett el gokartozni São Paulóban. Hét éven keresztül gokartozott. Első szezonjában a negyedik helyen végzett, a legnagyobb sikere a brazil gokartbajnokságon megszerzett harmadik hely volt 1997-ben.
1998-ban kezdett el autókkal versenyezni a brazil Forma Chevrolet sorozatban. Első szezonjában az ötödik helyen végzett, a következőben ő lett a bajnok – tíz futamon három futamgyőzelemmel.
2000-ben Európába érkezett, hogy az olasz és az európai Forma Renault sorozatban versenyezzen. Mindkét sorozatban azonnal megnyerte a bajnokságot – a Cram Competition színeiben nyolc versenyt nyert a szezon során.
2001-ben a Forma–3000-es Euro-szériában folytatta a pályafutását, ahol a Draco Competition-nel nyolc futamból hatot nyert meg, és ez természetesen a bajnoki címet is jelentette számára. Néhány verseny erejéig részt vett az Európai Túraautó Bajnokságban (ETC) is az Alfa Romeóval. A teljesítményére felfigyelt a Forma–1-es Sauber Petronas csapat, amely tesztelési lehetőséget ajánlott neki, és 2002-re leszerződtette a csapatába.
A 2002-es szezonban Massa 4 pontot szerzett, és a bajnokság tizenkettedik helyén végzett a Sauber színeiben. A brazil versenyző gyors volt, ám sokszor hibázott, megpördült, így 2003-ra nem kapott újabb szerződést. A Ferrari vezetői azonban úgy vélték, hogy tehetséges, így felkarolták, és a 2003-as szezont a maranellói csapatnál tölthette tesztpilótaként. Ez az év sokat jelentett a fiatal brazil pilóta számára: sikerült csökkentenie a hibaszázalékát, és fejlődött az autó műszaki megértése, beállítása terén is. Massa menedzselését a Ferrari csapatfőnökének a fia, Nicolas Todt vállalta.
2004-ben a Ferrari ösztönzésére a Sauber ismét leszerződtette Massát versenyezni. Ebben a szezonban 12 pontot gyűjtött, és a tizenkettedik helyet szerezte meg a bajnokságban.
2005-ben az 1997-es világbajnok, Jacques Villeneuve lett Massa csapattársa. A brazil általában gyorsabbnak bizonyult a kanadainál, és a világbajnoki pontversenyben is megelőzte: Massa 11 ponttal a tizenharmadik, Villeneuve 9 ponttal a tizennegyedik lett.
2006-ban lett a Ferrari csapat pilótája, Barrichello helyébe lépetve. Felipe „tanárként” tekintett csapattársára, a 12 évvel idősebb Michael Schumacherre, és az együtt eltöltött évükben sokat fejlõdött: egyre egyenletesebb teljesítményt nyújtott, sõt a szezon végén két futamgyõzelmet is aratott: Törökországban szerezte meg a Forma-1-es pályafutásának az első győzelmét, majd Interlagosban, hazai pályán is nyert. Ezen a futamon a Ferrari megengedte, hogy Massa a hagyományos piros helyett nemzetiszínű overallban versenyezhessen. Harmadik lett a világbajnokságban Schumacher mögött.
A 2006-os remek szerepléséért 2007-ben megkapta a Lorenzo Bandini trófeát. Három futamgyőzelmet szerzett 2007-ben, Bahreinben, Spanyolországban és Törökországban nyert, hatszor indult a pole-pozícióból. Csapattársa, Kimi Räikkönen világbajnok lett, ő pedig a 94 ponttal a 4. helyen végzett a világbajnokságon.
Massa 2008-ban Az Ausztrál Nagydíjon a rajt után az első kanyarban önhibájából kipördült, később műszaki hiba miatt kiesett, pedig a 4. helyről indult. A Maláj Nagydíjon a pole-ból indult, de a második pozícióban hibázott, megpördült, így kiesett. A verseny után többen bírálták Massa teljesítményét, mondván, hogy nem képes megfelelően uralni az autót. Választ adva a kétkedőknek a soron következő Bahreini Nagydíjon messze a leggyorsabb volt a szabadedzéseken, és alig maradt le az első rajtkockáról.
Ebben az évben hat futamot nyert meg (Szahír, Isztambul, Magny-Cours, Valencia, Spa-Francorchamps, Interlgos) és ugyanennyiszer rajtolt a pole-pozícióból. A világbajnokságon a 2. helyezett lett.
2009. július 25-én a Magyar Nagydíj időmérő edzésének második szakaszában a pálya gyors részén, a négyes kanyar előtt egy, a Rubens Barrichello autójának hátsó felfüggesztéséből elszabadult rugó, sisakjának ütközött. Massa szinte fékezés nélkül csapódott a gumifalba.
Ezután a pályakórházba, majd a budapesti Állami Egészségügyi Központba (a korábbi Honvéd Kórházba) szállították, ahol homlok- és arccsonttöréssel megműtötték.
Sokáig nem lehetett tudni, hogy a Ferrari mesterséges kómában tartott versenyzője maradandó károsodást szenvedett-e, illetve elvesztette-e a látását. Egészségéért aggódó sporttársai egymásnak adták a kilincset. Végül kiderült, hogy Massa szerencsésen megúszta: a műtét sikerült, s a balesetben még a látását sem vesztette el. A budapesti kórházat augusztus 3-án hagyta el családjával, magánrepülőgéppel utaztak Brazíliába.
Miután a balesetből kigyógyult, már biztosra lehetett tudni, hogy a Ferrarinál marad. 2010-ben a német nagydíjon az első rajtkockán lévő Sebastian Vettelt sikerült az első kanyarban megelőznie, és utána ő vezette a mezőnyt, majd Fernando Alonso következett. Később a Ferrari azt az utasítást adta Massának, hogy engedje el Alonsót, mert neki még lehet esélye a világbajnoki címre. Ezért a futamot Alonso nyerte és Massa második lett. A világbajnokságon Alonso a 2. Massa a 6. helyezett lett.
Bár tavasszal újabb, 2012 végéig tartó szerződést írt alá a Ferrarival, a pletykák egész évben arról szóltak, hogy az olasz csapat akár már 2011-re lecserélheti. Eddig úgy tűnik, hogy ez nem következik be, és Massa attól sem tart, hogy jövőre már tényleg az utolsó esélyt kapja Maranellóban.
"Nem hiszem, hogy 2011 kritikus év lesz a számomra. Már nagyon sokszor voltam ebben a helyzetben. Emlékszem, 2006 elején sokan mondogatták, hogy csak egy évig maradok a Ferrarinál, de futamokat nyertem, és azóta is itt vagyok" - magyarázta.
Az Ausztráliai Nagydíjon ő futotta a leggyorsabb kört. A legutóbbi futamon Shanghajban a hatodik, csapattársa, a spanyol Fernando Alonso pedig a hetedik lett.
Boldog születésnapot, Felipe!
Utolsó kommentek